Edit Content

ERP

Edit Content
Click on the Edit Content button to edit/add the content.

İNSAN KAYNAKLARI

Performans Yönetimi Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Her işletme benzerlerinden ayrılmak, rekabette üstünlük elde etmek, hedeflerine ulaşmak ve nihayetinde büyüyüp ilerlemek ister. İşletmelerin bu isteklerinin gerçekleşmesindeki en önemli faktör çalışanlarıdır. Bir başka ifadeyle, her başarılı işletmenin arkasında başarılı çalışanlar vardır. Dolayısıyla çalışanların iş yerindeyken gösterdikleri yüksek performans ile işletmenin başarılı bir şirket olarak faaliyetlerine devam etmesi doğrudan ilişkilidir. İşletmeler ve çalışanlar için hayati öneme sahip olan performansın yönetilmesi, günümüzde gittikçe önemini artırmıştır. Bu yazımızda, işletmelerin etkili ve zamanında kararlar verebilmelerini sağlayan performans yönetimi dair bilmeniz gerekenleri paylaşıyoruz…

Başlamadan önce eğer daha önce okumadıysanız IK Yöneticilerinin Vazgeçemeyeceği 7 Analiz Uygulaması başlıklı yazımızı okumanızı tavsiye ederiz.

Performans Yönetimi Nedir?

Performans yönetimi; şirketin kaynakları, finansal yapısı, çalışanları gibi bileşenlerinin şirketin geleceğe yönelik hedefleri doğrultusunda yönlendirilmesi ve yönetilmesini sağlayan sistemdir. Performans yönetiminin amacı, çalışanların motivasyonlarını yükseltmek, işe olan aidiyet ve sorumluluk duygusunu güçlendirmek ve mevcut durumu tespit ederek olunması gereken noktaya varmak için yapılması gerekenleri ortaya koymak ve uygulanmasını desteklemektir.

Çalışanların başarılarının takdir edilip ödüllendirilmesi performans yönetiminin en önemli noktalarından biridir. Performansları takdir edilen ve ödüllendirilen çalışanların gelecekteki performansları ve şirket başarısına yapacakları katkı oranı da yükselecektir.

Toparlayacak olursak, bireysel ve kurumsal performansta artış sağlanması, çalışanların iş memnuniyetinin ve motivasyonunun artırılması, performansın tüm çalışanlar için objektif olarak tespit edildiği; adil, eşit ve eş zamanlı değerlendirme, kişisel gelişim planları, eğitimler, ücret, ödüllendirme ve kariyer planlama gibi uygulamalara baz teşkil edecek bir analiz ve değerlendirme sürecinin oluşturulması, şirket içinde yüklenilen rol ve sorumlulukların daha somut olarak tanımlanması ve bu tanımlamalara paralel iş akışlarının oluşturulması performans yönetiminin öncelikli hedeflerindendir.

Performans Yönetiminin Önemi

Performans yönetimi; İşletmenin genel olarak başarılı olup olmadığını ve hangi noktada olduğunu belirler. Diğer bir deyişle, kurumların belirlemiş oldukları hedeflere ne derece ulaşıp ulaşmadıklarını ortaya koyan en önemli sistemlerden biridir.

Performans yönetimi; Kurumda yürütülen faaliyetlerin belirli bir amaca ve hedefe yönelik olarak gerçekleştirilmesini, üst yönetime kurumun gidişatı ile ilgili temel ve kritik bilgiler, hesap verilebilirlik sağlar ve belirli faaliyetler bazında performans eğilimini ortaya koyar. Ayrıca performans yönetimiyle; ortaya konan hedeflerle birlikte bunları gerçekleştirmek için gerekli olan kaynak ihtiyacı belirlenir, belirli periyotlarda yapılan izleme, ölçüm ve değerlendirme çalışmaları ile hedeflerin yakalanabilme/tutturulabilme dereceleri ortaya konur.

Performans Yönetiminin Çalışanlar ve Yöneticiler Açısından Faydaları

Performans Yönetiminin Amaçları

  • Kurum kültürünü güçlendirmek
  • Personelin sisteme katılımını sağlamak
  • Etkili gruplar geliştirmek
  • Kaliteli insan gücü yaratmak

Yöneticiler için Performans Yönetimi

  • Yöneticiler, planlama ve kontrol işlevlerinde daha etkili hale gelirler
  • Çalışanlarla ile olan iletişimin kuvvetlenmesi muhtemeldir.
  • Çalışanların yeteneklerini ve gelişime açık yönlerini belirlemekte daha kolay adımlar atabilirler
  • Yöneticiler için bireysel verimlilik analizlerini yapmalarına yardımcı olur
  • Çalışanları daha iyi tanıyan yöneticiler yetkilendirme işlemlerini daha rahat yaparlar
  • Yönetimsel becerileri gelişir.

Çalışanlar için Performans Yönetimi

  • Yönetimin kendileri hakkında düşünceleri, ileriye dönük düşünceleri ve kendi kariyer planlamasındaki adımları daha net ortaya koyar
  • Bireysel performanslarına dayalı olarak güçlü/zayıf yönlerini keşfederler
  • Sorumluluk ve rol alma yetenekleri teşvik edilir.
  • Performans sonuçlarına dayanarak özgüvenleri gelişir.
  • Daha aktif görev alma bilinci güçlenir.

Performans Yönetimi ve Performans Değerlendirmesi Arasındaki İlişki

Performans değerlendirmesi ile performans yönetimi birbiriyle ilişkili fakat birbirinden farklı kavramlardır.

Performans değerlendirmesi, bireylerin ve organizasyonların performanslarını ölçen, oluşabilecek problemleri önleyen, bireylerin sistem üzerinde kontrolünü artıran ve çalışanların iş memnuniyetini ön planda tutan bir değerlendirme metodudur. Yani, belirlenen bireysel şirket hedeflerinin, yıl içinde değerlendirilmesi ile yeni yıl hedeflerinin belirlenmesi şeklinde gelişen süreç performans değerlendirmesini oluşturmaktadır. Performans yönetimi ise birey performansı ile birlikte tüm ekibin performansını ele alır. Dolayısıyla performans yönetimi, performans değerlendirmeyi de kapsayan bir yönetim sürecidir.

Performans yönetimi ve performans değerlendirmesi arasındaki farklarını aşağıdaki gibi tablolaştırabiliriz:

Performans YönetimiPerformans Değerlendirme
Yöneticiler yürütürİK departmanı yürütür
Karşılıklı görüşmelerle değerlendirmeYukarıdan aşağıya değerlendirme
Devamlı görüşmeYılda 1-2 kez değerlendirme görüşmesi
Şirket başarısı ve performansına odaklanırBireysel iyileştirme ve başarıya odaklanır
Ücretlendirme ile ilişkisi yokturÜcretlendirme ile ilişkili
Değerlendirme notu yaygın değildirDeğerlendirme notu yaygın olarak kullanılır
Süreç esneyebilmekteTek parçalık bir sistem
Hedeflerin haricinde değer ve davranışlara da odaklanmaSayısal hedeflere odaklanma
Az dokümantasyonKarmaşık ve bürokratik dokümantasyon
Performans Yönetimi ve Performans Değerlendime Tablosu

Bu içeriklerde ilginizi çekebilir