İşletmeler zaman zaman kendi dinamiklerinden kaynaklanan veya küreselleşmenin etkisiyle ortaya çıkan krizlerden etkilenmektedir. İşletmeler bu tarz olumsuzluklarla stratejik yönetim ve stratejik analiz çabalarıyla baş etmektedir. Burada önemli olan hiç kuşkusuz stratejik analiz sürecidir. Çünkü işletme stratejisinin oluşturulmasındaki en önemli süreç stratejik analiz sürecidir. Stratejik analiz süreci, işletmenin amaçlarının tanımlanmasına ve bunlara uygun stratejilerin belirlenmesine, bununla birlikte dış çevrenin ve işletmenin incelenmesine imkan sunmaktadır. PEST analizi, işletmelerin uyguladığı bazı stratejik araçlardan biridir.
Basitçe tanımlamak gerekirse işletme analizi, işletmenin şu anki durumunu, sahip olduğu varlıkları ve yeteneklerini belirleme sürecidir. Bu kapsamda bu analizde, işletmenin şimdi ne durumda olduğu ve hangi tür varlıklara sahip olduğu ortaya çıkacaktır. Bununla beraber sahip olunan varlık ve yeteneklerin, rakiplerin varlık ve yeteneklerine göre durumu anlaşılacaktır. Dolayısıyla işletme analizi, işletmeyi rakipleri ve müşterilerinin gözünde farklı kılan özelliklerin, yeteneklerin ve varlıkların belirlenmesi işidir.
İşletme analizinin amaç ve faydalarından bazıları şunlardır:
PEST analizi, “Politik (İng. political), ekonomik (İng. economic), sosyolojik (İng. sociological) ve teknolojik (İng. technological) analizler” ifadesinin kısaltmasıdır ve stratejik yönetim süreci için yapılan dış çevre analizinde makro düzeydeki çevresel faktörlerin analizidir. Bu analiz, işletmenin dikkate alması gereken makro seviyedeki çevresel faktörler hakkında bir resim ortaya koymaktadır.
P: Political (Siyasi etkenler): Bir ülkedeki hükümetin belirli bir sanayi dalı üzerinde ne ölçüde etki sahibi olduğunu ifade etmektedir.
E: Economic (Ekonomik etkenler): Bir ekonominin, şirketleri doğrudan etkileyen ve uzun vadeli yansımaları olan performansının belirleyici faktörleridir.
S: Sociological (Sosyolojik etkenler): Bir pazarın sosyal çevresinden doğmaktadır ve kültürel eğilimler, demografik yapı ve nüfus istatistikleri gibi belirleyicileri bulunmaktadır.
T: Technological (Teknolojik etkenler): Teknolojide görülen ve bir sanayi dalındaki operasyonları etkileyen yenilikleri (inovasyonları) içermektedir. Burada bir pazardaki otomasyon seviyesi, araştırma-geliştirme faaliyetleri ve teknolojik farkındalıktan söz edilmektedir.
PEST analizi; bir işletmenin veya ürünün ne durumda olduğunu ve nereye doğru gittiğini dış çevredeki gelişmeler kapsamında tespit etmede, işletme için fırsat ve tehdit olacak faktörlerin tespitinde, işletme için fırsatları avantaja çevirip tehditleri en aza indirmede, ortaya çıkan riskleri belirlemede ve stratejik planlama yaparken işletmenin içinde yer aldığı çevresel faktörleri irdelemede kullanılan önemli bir stratejik araçtır.