TEGA A.Ş’de Bilişim ERP ile Bilişim Mobile Depo Yönetimini kurmadan önce yaşadığımız sorunlar nelerdi?
· Stoklarımız doğru olarak görülemiyordu!
Yaklaşık 6.500 m2 depolama alanında, 5.000 lokasyonda, aktif olarak 7.000 SKU’yu doğru bir şekilde takip etmek ve yönetmek gerçekten imkânsızdı. Kaotik depo yönetimi ve kişiye bağımlılık en üst düzeydeydi…
· Bir malzemeyi bulmak saatler alabiliyordu!
Kaotik depo yönetiminden kaynaklı olarak; bir malzemenin nerede olduğunu bulmak saatlerimizi alabiliyor hatta kimi zaman bulunamadığında üretimini yeniden yapmak zorunda kalıyorduk…
· Parti bazında ürün izlenebilirliği sağlanamıyordu!
Hatalı stoklar beraberinde hatalı partileri de getiriyordu ve ürün izlenebilirliği ortadan kalkıyordu.
· FIFO’nun uygulanmasında hatalar yaşanıyordu!
Kaotik depo yönetimi doğru partinin kullanılmasını engelliyor hatalara sebebiyet veriyordu…
· Operasyonlarda kişiye bağımlılık en üst düzeydeydi!
Kişiye bağımlılıktan dolayı malzemenin yerini o bölümde çalışan kişiden başkası bulamıyordu…
· Sipariş alınırken sistem stoğu bizi yanıltabiliyordu!
Telefonun ucundaki bir müşteriye çok acil bir malzeme vermemiz gerekirken stoktan emin olamıyor ve kimi zaman depoya inip emin olduktan sonra siparişi alıyorduk…
· Gereksiz satın almalar yapılabiliyordu!
Stoğumuzu doğru göremediğimizden doğru da yönetemiyorduk, gereksiz satın almalar yaparak öz kaynaklarımızı doğru kullanamıyorduk…
· Doğru sayım yapılamıyordu!
Sayım yapmak gerçekten keyifsiz bir durumdu çünkü hem üretimi devam ettireceksiniz hem de aynı anda sayım yapacaksınız ve bunu 6.500 m2 depolama alanında 5.000 lokasyonda 7.000 çeşit üründe hatasız yapacaksınız bu gerçekten çok zorlayıcı bir durumdu…
· Bir müşterinin siparişlerini üretirken ne kadar eksiği kaldı ne kadarı tamam sistem üzerinden takip edilemiyordu!
Sistem üzerinden bir müşterinin tüm sipariş kalemlerinin ne kadarı üretilmiş ne kadarı eksik göremiyorduk bu da hatalı sayıda; eksik ya da fazla üretimin yapılmasına sebep oluyordu…
• Stok analizi yapılamıyordu!
Stoklarımızı miktarsal ve değersel olarak doğru şekilde göremiyor, kaynaklarımızı doğru yönetemiyorduk…
· Red olan bir parti yanlışlıkla kullanabiliyordu!
Red olan bir partinin sistem üzerinden hareketini engelleyen bir yapı yoktu bu da malzemenin üretim hattına kadar gitmesine izin verebiliyordu…Sonuç; hatalı üretim, iş kaybı, verimsizlik vb olumsuzluklar…En önemlisi müşteri memnuniyetsizliği…
Özetle; bir malzemenin istenilen zamanda, istenilen yerde, doğru miktarda ve istenilen kalitede olmasını sağlayamıyorduk…
Verimsiz çalışıyorduk ve herkes bu durumdan mutsuzdu!
Peki bütün bunların üstesinden nasıl geldik?
Verimliliğimizi nasıl arttırdık?
Kaynaklarımızı doğru kullanmayı nasıl başardık?
Öncelikle ekip olarak bu işe inandık ve hedefe ulaşana kadar yılmadan azimle çalıştık!
• Süreçlerin yazılması
• Kavramsal tasarımın oluşturulması
• URS’lerin belirlenmesi
• Basit ve yalın bir yapı tasarımı
• Operasyonların test edilmesi
•Kod sisteminin değiştirilmesi
•Tüm ürünlerin barkodlanması
•Depo tiplerinin oluşturulması
•Lojistik ve Üretim Koltuk Depoları
•Raf adreslerinin barkodlanması
•Mobil erişim için access pointlerin yerleştirilmesi
•Tüm ürünlerin adres ve parti bazında sayılması
Siparişin hazırlanması
Sistem; satış birimi tarafından oluşturulmuş bir ana sevk plan kodu üzerinden operatöre hangi malzemeyi nereden alması gerektiğini FIFO’ya göre söylüyor. Bunu yaparken de depo içerisinde en az turu atacak şekilde lokasyon sıralaması yapıyor…
ERP üzerinden anlık takip
Sevkiyat için eksiği var!
Sevkiyat için hazır!
Sevkiyat gerçekleşti!
İrsaliye oluşturulması
Ana sevk planına ait tüm sipariş kalemlerinin hazır edilmesi sonucu sistemde SVK depo diye tanımladığımız alanda toplanmış ürünlerin son kez parti doğrulamasının operatör tarafında el terminali ile yapılması ve buna bağlı olarak sistemin irsaliye oluşturmasıyla işlem sonlanmış oluyor
•Koli •Palet •Ağırlık •Araç Bilgilerine rahatlıkla ulaşım sözkonusu
Sayım Kolaylığı
Çünkü sayımı artık adres bazında veya sadece ürün bazında yapabiliyoruz. Sayım işlemi sırasında ürünün bulunduğu lokasyonlara sistem blokaj atıyor ve sistem bu adreslere malzeme giriş çıkışını engelliyor…
Hatalı ürün hareketleri ortadan kalktı
Kalite Biriminin red verdiği ya da karantina statüsünde tuttuğu bir partiye sistem iş emri yaratmıyor hareket etmesini engelliyor… Dolayısıyla hatalı üretim yada sevkiyat yapılmasına engel oluyor…
KAĞITSIZ ve ÇAĞDAŞ BİR LOJİSTİK YÖNETİMİ!
•Sahadan anlık operasyon
•ERP üzerinden anlık takip
•Kişi bazında performans takibi
•Pozitif kontrol
Firma büyümesinden arındırılmış fayda analizleri:Performans
artışı
hatalı sevkiyat
Bilişim AŞ etkileşim yorumu:ERP
Uygulamalarında, genellikle Saha Yönetim Sistemleri, Depo Yönetim Sistemleri gereksinimlerinde ek yazılımlar yoluyla çözümler bulunmaktadır. Ancak bu çözümler ERP ile entegre olmadığından veri hataları, veri aktarım sorunları, eş zamanlı olmaması sorunları yaşanmaktadır.
BilişimERP olarak web servislerle tam entegre olarak çalışan Mobil Saha Yönetimi, Mobil Depo Yönetimi uygulamaları yarattık. Bu uygulamalar BilişimERP ile tam entegre çalışmakta, veri alışverişini anlık olarak gerçekleştirmektedir. Üretim stok girişi, malzeme tüketimi, depo transferleri, sevk hazırlık işlemleri, irsaliye oluşturulması gibi karmaşık işlemler Mobil ya da Dokunmatik paneller kullanılarak BilişimERP ile entegre, anlık, kullanıcı dostu mobil yaklaşıma uygun grafik arayüzlerle gerçekleştirilmektedir.
M.Sedat Yılmaz
BilişimERP Çözümleri Müdürü